Social Items

Tanaman Misai Kucing Di Melaka

Batang ini boleh ditanam semula. Semasa di Johor Bahru dulu satu projek penanaman misai kucing di kawasan Kg Sinaran Senai merupakan satu projek.


Berkunjung Ke Ladang Herba Misai Kucing Di Bio Desaru Kota Tinggi

Pasti ramai yang sudah ketahui kebaikan khasiat misai kucing kerana di negara kita sangat popular dengan jualan Teh Misai Kucing.

Tanaman misai kucing di melaka. Number of View 9053. Anyway pokok Misai Kucing yang ditanam ini hidup dengan segar bugar di tepi kolam ikan. Selain tumbuh secara liar Misai Kucing juga ditanam di kawasan rumah sebagai tanaman hiasan kerana bunganya yang menarik.

Terdapat banyak jenis herba yang boleh di komersilkan dibawah pprogram ini seperti Tongkat Ali Kacip Fatimah Misai Kucing Dokong Anak Belalai Gajah dan sebagainya. Daun misai kucing ini mugkin di gelar dengan nama ini kerana rupa bunganya mirip misai kucing jika diamati. Mula-mula Mommy wonder juga kenapa namanya Misai Kucing.

Laporan daripada Buku Agromakanan 2010 yang di terbitkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani ada menunjukkan maklumat dimana terdapat seluas 3368 hektar tanaman herba. Alhamdulillah tanaman misai kucing masih tumbuh subur dengan banyaknya. Batangnya lazimnya akan berbentuk segi empat serta berbulu pendek atau gondol.

Nama negeri Melaka dipercayai berasal daripada nama pokok ini. Ia boleh ditanam di dalam pasu atau di atas tanah dihalaman rumah. Pokok melaka berasal dari Asia tropika dan pada masa ini ditanam atau tumbuh liar di Malaysia terutama di negeri Melaka Perak dan Pulau Pinang.

Misai Kucing banyak terdapat di kawasan lapang seperti di tepi jalan dan kawasan tanah terbiar samada kawasan tanah rendah atau tinggi. Terdapat banyak jenis herba yang boleh di komersilkan dibawah pprogram ini seperti Tongkat Ali Kacip Fatimah Misai Kucing Dokong Anak Belalai Gajah dan sebagainya. Misai kucing terdiri daripada sebatian yang membantu menghalang pertumbuhan parasit yang hidup di dalam badan.

Untuk makluman minuman teh misai kucing telah menjadi minuman rasmi negeri Melaka sejak Mei 2007. Menambah lagi sedikit daun misai kucing untuk dipipih. Memasukkan sedikit demi sedikit ke dalam karung plastik.

Pada penulis blog mengetahui dimana tanaman herba m isai kucing telah lama ditanam secara meluas di seluruh Asia Tenggara India dan tropikal Australia. Yang bestnya pada hari itu umi berpeluang melihat sendiri bagaimana Misai Kucing itu di tanam dan diproses sehingga diteruskan untuk proses packing dan pasaran. Isteri anak-anak dan cucu saya yg setia membantu.

Saya sedang memetik daun misai kucing. Hasil pengeluaran Misai Kucing dari Bioalpha kebanyakannya dieksport ke Korea. Pembukaan kawasan pertanian mereka di Bioalpha di Desaru Kota Tinggi ni yang mempunyai keluasan sebanyak 1303 hektar mensasarkan tanaman herba yang meluas.

Tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian hingga 15m. Pokok Misai Kucing boleh ditanam dengan keratan ranting. Ia boleh didapati di tepi jalan dan kawasan tanah terbiar sama ada kawasan tanah rendah atau tinggi.

Tanaman herba 138 tanaman hiasan 135 khasiat misai kucing 118 bunga ros 113 kelapa sawit 113 tunjuk langit 107 pokok gaharu 101 bunga orkid 97 roselle 93 misai kucing 88 teknologi pertanian 83 buah delima 82 tumbuhan 79 tumbuhan herba 75 periuk kera 75 rempah ratus 73. Bioalpha pengeluar Misai Kucing terbesar di Malaysia. Penanaman misai kucing lazimny dijalankan diatas batas yang mempunyai sistem saliran yang baik dari jenis tanah yang subur.

Saya baru-baru ini mengamalkan minum air daun misai kucing atas nasihat seorang kawan dan dari maklumat yang dibaca di buku dan internetSaya telah mengalami sakit gout yang agak kronik sejak 15 tahun lalu dan sering bergantung kepada ubat klinik terutama aloporinol dan ubat tahan sakitSering kali air kencing agak kuning pekat dan berbuih. Secara umunya tanaman misai kucing ini boleh dituai selepas 3 bulan ditanama selalui keratan batang. Bila dilihat paras rupa pokok Misai Kucing barulah Mommy perasan yang pokok ini seakan-akan misai kucing.

Bunga misai kucing di Desaru Herbal Farm 10. Pertama kali Mommy dengar Teh Misai Kucing ini daripada sahabat-sahabat Mommy. Tetapi selepas minum air rebusan misai kucing.

Pokok herba ini boleh ditemui di seluruh negara Asia Tenggara dan Australia Tropika. Kini industry tanaman Misai Kucing telah dijadikan sebagai tanaman komersil untuk diproses menjadi produk the dan ekstrak. Katanya bagus untuk kesihatan.

Tanaman Misai Kucing atau nama saintifiknya Orthosiphon stamineus merupakan herba berdaun yang popular di Malaysia. Misai kucing melakukannya dengan memotong rantai bekalan nutrisi kulat. Ia menjadi salah satu tarikan pelancong untuk datang ke negeri Melaka.

Laporan yang saya perolehi mendapati hanya seluas 59 hektar tanaman misai kucing diusahakan pada tahun. Misai kucing atau nama saintifiknya orthosiphon aristatus adalah asal usul nama kepada lippenblutengewachse lamiaceae labiatae. Jom baca khasiat Misai Kucing iaitu.

Laporan daripada Buku Agromakanan 2010 yang di terbitkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani ada menunjukkan maklumat dimana terdapat seluas 3368 hektar tanaman herba. Herba ini cepat tumbuh dengan ketinggiannya boleh mencapai sehingga 15 meter. Spesis ini jarang-jarang sekali ditemui kerana habitatnya adalah di kawasan hutan hujan tropika Malaysia dan hidup meliar.

Misai kucing ialah sejenis tumbuhan tropika yang berasal dari negara Asia Tenggara seperti Thailand Indonesia Filipina serta kepulauan Melayu seperti Malaysia Indonesia dan Brunei. Oleh itu kumis kucing boleh digunakan di kawasan di mana jangkitan kulat telah dijangkiti. Lupalah pulak nak tanya pada penjual.

Mmpokok saya masih belum berbunga tak tahulah akan keluar bunga warna apa nanti. Bila kita sebut Misai Kucing ia merujuk kepada daun herba yang diproses menjadi teh. Misai Kucing Ortosiphon stamineus merupakan sejenis herba yang kini ditanam secara komersil walau pun asalnya ia tumbuh liar dikawasan semulajadi.

Etlingera elatior atau di Malaysia lebih dikenali sebagai bunga kantan merupakan tumbuhan herba yang boleh hidup sepanjang musimBunga kantan adalah daripada keluarga Zingiberaceae sama seperti halia. Ekstrak daripada Misai Kucing juga dijadikan antara ramuan dalam produk pelansingan badan dan penyahtoksikan cara barat. Pokok Misai Kucing bunganya biasa warna ungu dan putih.

Sejak 1886 lagi bahagian daun kering misai kucing yang dieksport ke Eropah mula mendapat tempat sebagai minuman untuk kesihatan. Tanaman ini juga telah. Selain daripada tanaman-tanaman seperti di Desaru Herbal Park ladang ini turut mengeluarkan halia muda kunyit kacip fatimah hempedu bumi mas cotek dan roselle.

Sebagai mengingati sejarah ini beberapa batang pokok melaka ditanam di beberapa tempat di bandar Melaka. Ia mengambil masa 3 tahun untuk mencapai tempoh matang. Misai Kucing Orthosiphon stamineus Benth sinonim Orthosiphon aristatus Blume merupakan sejenis herba yang kini semakin popular ditanam di Malaysia kerapa ia adalah salah satu herba yang digalakkan penanamannya.

Artikel seterusnya saya akan sharekan cara menanam pokok misai kucing di rumah. Daun misai kucing adalah herba yang popular bagi masyarakat kampung terutamanya golongan warga emas yang masih mengamalkan pemakanan herba seperti iniAda yang lucu bila mendengarnya namanya.


2


Dbkl Ppr Residents Turn Abandoned Reserve Land Into Vegetable Garden


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar